Sinds het ontstaan van het internet in 1991 gaat de digitale transformatie loeihard. In een wereld waarin bedrijven steeds meer afhankelijk zijn van technologie, is het uitwerken van een goede IT support voor je team geen luxe, maar een absolute noodzaak. IT support draait niet alleen om het oplossen van IT problemen. Het is de ruggengraat van een moderne digitale werkplek die ervoor zorgt dat je team altijd vlot kan werken.

1. De 3 onderdelen van IT support
Als het om IT gaat, wordt het vaak ingewikkeld. Maar waarom ingewikkeld maken als het ook simpel kan. We dachten lang en hard na, en dit zijn volgens ons de 3 takken van IT en IT support.
- Verbinden: professionele IT support zorgt ervoor dat je team vlot kan verbinden. Dat doet je met drie onderdelen:
- Telefonie: hoewel we het steeds minder graag doen (60-70% van de medewerkers ziet dit als last-resort), blijft bellen een belangrijk onderdeel van elk bedrijf. Een professionele IT ondersteuning zorgt ervoor dat iedereen op elk apparaat vlot en helder kan bellen.
- Internet: kunnen we nog zonder? Het antwoord is nee. Nu steeds meer software in the cloud draait, is de snelheid van je internet, letterlijk de snelheid waarmee medewerkers kunnen werken. Snel internet zo dus je topprioriteit moeten zijn!
- Wifi: de meeste medewerkers werken draadloos. Goede wifi is dus de 3de tak om je medewerkers vlot met klanten en collega’s te verbinden.
- Telefonie: hoewel we het steeds minder graag doen (60-70% van de medewerkers ziet dit als last-resort), blijft bellen een belangrijk onderdeel van elk bedrijf. Een professionele IT ondersteuning zorgt ervoor dat iedereen op elk apparaat vlot en helder kan bellen.
- Samenwerken: alleen ga je snel maar in groep kom je verder. Laat je team dus vlot samenwerken met klanten en collega’s!
- Hardware: oude laptops zijn geen besparing maar een kostenpost. België heeft de 3de duurste medewerkers van de EU. Elke seconde telt. Zorg dus dat je regelmatig hardware-update voor de allersnelste werkervaring. Hetzelfde geldt voor je servers, routers en andere hardware.
- Software: uiteindelijk werken we niet met hardware maar met de software op die hardware. Het is onmogelijk om zelf alle evoluties op de softwaremarkt bij te houden. Zorg dus dat je IT-team goed op de hoogte is van alle nieuwigheden om een moderne digitale werkplek voor je team te creëren.
- IT ondersteuning: en als het dan allemaal toch misgaat? Dan heb je best een goed IT-team dat ervoor zorgt dat je medewerkers meteen weer op de rails zitten!
- Hardware: oude laptops zijn geen besparing maar een kostenpost. België heeft de 3de duurste medewerkers van de EU. Elke seconde telt. Zorg dus dat je regelmatig hardware-update voor de allersnelste werkervaring. Hetzelfde geldt voor je servers, routers en andere hardware.
- Beveiligen: cybercriminaliteit is ondertussen helaas de grootste vorm van criminaliteit. Zorg er dus voor dat heel je IT proces goed beveiligd is met cybersecurity.
- Firewall: alles start aan de deur. Houdt dus cybercriminelen tegen met een fysieke firewall tussen jouw devices en het internet. Dit noemen we een firewall.
- Wachtwoordmanagers: helaas is “123456” het meest gekozen wachtwoord ter wereld. Dat dat dom is kunnen we niet har genoeg benadrukken. Kies dus volwassen wachtwoordmanagement oplossingen om wachtwoorden aan te maken en uit te wisselen binnen je team.
- Endpoint security: je netwerk bestaat uit heel wat ‘devices’. En zoals dat bij mensen gaat, kunnen ook besmette devices andere toestellen besmetten. Zorg dus voor een strikte beveiliging van elk afzonderlijk apparaat op je netwerk.
- Firewall: alles start aan de deur. Houdt dus cybercriminelen tegen met een fysieke firewall tussen jouw devices en het internet. Dit noemen we een firewall.
2. Zelf doen of je laten helpen?
Nu je weet wat IT inhoudt is de hamvraag natuurlijk hoe je dit kan implementeren of hoe je op zoek kan neer een IT partner. Zelf je IT beheren lijkt goedkoop, maar vraagt veel tijd, technische kennis en zorgt vaak voor stress bij problemen. Eén foutje kan leiden tot dataverlies, downtime of beveiligingsrisico’s. Bovendien blijft het vaak reactief: je lost pas iets op als het al foutloopt. En dan kost het al heel snel heel veel geld in onderbreking.
Kies je ervoor om je IT support uit te besteden aan een specialist als Teamtel, dan kies je voor zekerheid. Je krijgt directe hulp van experts, preventief onderhoud, snelle oplossingen én toegang tot extra diensten zoals cybersecurity, VoIP of managed wifi. Dat bespaart je niet alleen tijd, maar verhoogt ook je productiviteit én veiligheid. Tot gauw?