Wat kost een telefooncentrale? | Teamtel
Startpagina / Teamtel / Wat kost een telefooncentrale?
Wat kost een telefooncentrale?

Wat kost een telefooncentrale?

Organisaties schakelen massaal over naar VoIP, of beter bekend als bellen over het internet. Omdat veel bedrijven nog bellen via traditionele lijnen moet de telefooncentrale eerst vervangen worden. Maar hoe kies je een goede VoIP telefooncentrale en wat kost het?

Eenmalig betalen of maandelijks?

De keuze tussen een fysieke of cloud centrale hangt vooral af hoe je wenst te investeren. Beide hebben hun voor-en nadelen.

  • Fysieke telefooncentrale: Tussen € 250 en € 3500 

Een fysieke centrale vereist een zwaardere initiële investering (capex) maar de maandelijkse lasten (opex) zijn een stuk minder dan de cloud variant.

Exclusief de installatiekost moet je rekenen op een € 250 tot € 3500 voor de aanschaf van de centrale. Veel hangt af van de functionaliteiten en de gelijktijdige gesprekken dat je nodig hebt.

Je zal vaak naast de investering in een nieuwe centrale ook een onderhoudscontract moeten aangaan. Dit betaal je meestal jaarlijks om de centrale up-to-date te houden.

Bij een fysieke centrale moet je ook rekening houden met de gelijktijdige gesprekken. Een vuistregel is het aantal gebruikers delen door 3. Een kmo met 12 gebruikers heeft dus 4 gelijktijdige gesprekken nodig.

Hou ook rekening met de groei van je organisatie. Als je sterk verwacht te groeien kan je daar best ook al rekening mee houden met je gelijktijdige gesprekken. Best schaf je een VoIP centrale met extra gelijktijdige gesprekken aan.

  • Cloud telefooncentrale: Tussen €5 en €10 per gebruiker

Bij een cloud centrale is de initiële investering minimaal maar zijn de maandelijkse lasten hoger dan een fysieke centrale.

De meeste spelers hanteren een maandelijkse prijs voor de centrale ipv een aanschaf. Zo hoef je niets te investeren en kan de centrale organisch meegroeien met je bedrijf. Gemiddeld betaald je tussen de €5 en €10 per gebruiker van de centrale.

Hoe meer gebruikers hoe minder de kost per gebruiker wordt. Zo betaald je bijvoorbeeld €10 per gebruiker voor minder dan 15 gebruikers. Voor meer dan 15 gebruikers betaald je €8

De gelijktijdige gesprekken zijn hier minder van toepassing. Bij een cloud centrale betaal je per gebruiker en groeien de gelijktijdige gesprekken dus gewoon organisch mee.

Gratis telecom audit

Contacteer ons voor een gratis telecom audit. Samen bekijken we welke VoIP centrale het beste bij je organisatie past:

 

0 Opmerkingen

Laat een bericht achter