Visa-methode: efficiënt telefonisch stemgebruik | Teamtel
Startpagina / Teamtel / Visa-methode: efficiënt telefonisch stemgebruik
Visa-methode: efficiënt telefonisch stemgebruik

Visa-methode: efficiënt telefonisch stemgebruik

Je telefonische skills een boost geven? Een goed stemgebruik aan de telefoon is van cruciaal belang! Of je nu meer telefonisch wilt verkopen of een betere klantenservice wil bieden.

Verhoog je impact

Uit diverse onderzoeken blijkt dat non-verbale communicatie een veel grote impact heeft dan de inhoud van je gesprek. HOE je iets zegt is dus belangrijker dan WAT je zegt. En dat geldt zeker aan de telefoon...

Omdat klantencontacten vaak telefonisch gebeuren, moet je zeker rekening houden met een correct stemgebruik. Zo verhoog je de impact van het gesprek en de aandacht van je gesprekspartner.

Bij telefonische contacten kan je gesprekspartner alleen de non-verbale signalen van je stem ontvangen. Een veel gebruikte methode voor een goede telefonisch stemgebruik is de VISA-methode.

VISA-Methode

  • V = Volume
  • I = Intonatie
  • S = Snelheid
  • A = Articulatie

Als je rekening houdt met deze pijlers zul je een stuk overtuigender en duidelijker overkomen. Dit zal een positief effect hebben op je telefonische verkoop en klantentevredenheid. Je zult beter de aandacht kunnen houden en als betrouwbaar overkomen.

Volume: De gulden middenweg is hier belangrijk: spreek niet te luid maar ook niet te stil. Spreek op een “normaal” volume dat aangenaam en eenvoudig te begrijpen is.

Intonatie: Zorg voor voldoende variatie in je stemgebruik, zeker aan de telefoon mag je overdrijven. Dit zal het gesprek boeiend houden en de aandacht van je gesprekspartner vastgrijpen.

Snelheid: Een gouden regel aan de telefoon is trager praten dan natuurlijk aanvoelt. Je moet net iets trager praten dan je in een face-2-face gesprek zou doen. Natuurlijk moet er wel enige snelheid inzitten, maar traag is beter dan te snel.

Articulatie: Spreek woorden duidelijk uit. Articuleer ieder woord en zinsdeel zo goed mogelijk. Een beetje overdrijven mag zeker. Door achtergrond lawaai is het voor je gesprekspartner niet altijd eenvoudig je even goed te verstaan. Daarom is het cruciaal om duidelijk en helder te praten met de juiste articulatie.

Ieder begin is moeilijk

In begin zal het moeilijk zijn om deze 4 pijlers samen te gebruiken. Belangrijk is dat je nagaat op welke pijler je nu het minste scoort: praat je te snel of te stil? Articuleer je niet genoeg of zit er geen intonatie in je stem?

Start met de pijler waar jij het meeste aan moet werken. Eenmaal je deze onder de knie hebt, kun je de rest van je telefonisch stemgebruik stap voor stap verbeteren en bijsturen.

Teamtel

Teamtel is een zakelijke telecompartner gespecialiseerd in VoIP en cloud telefonie. Wij zorgen ervoor dat je voordelig, efficiënt en betrouwbaar kunt bellen met klanten en dat je optimaal bereikbaar bent.

Als platinum 3CX partner bieden wij een totaaloplossing voor de bedrijfstelefonie van slimme kmo's. Van VoIP telefooncentrale tot IP telefoons en headsets. 

Contacteer ons voor een gratis telecom audit en de beste telecomoplossing voor jouw organisatie:

 

0 Opmerkingen

Laat een bericht achter