IVR-keuzemenu instellen? Enkele gouden tips! | Teamtel
Startpagina / Teamtel / IVR-keuzemenu instellen? Enkele gouden tips!
IVR-keuzemenu instellen? Enkele gouden tips!

IVR-keuzemenu instellen? Enkele gouden tips!

Hoewel een IVR-keuzemenu zeker zijn nut heeft wil het ook wel eens irriteren. Denk daarom goed na waarom je een IVR-keuzemenu wil instellen en hoe je dat ook gaat doen.

Een keuzemenu, IVR of digitale receptionist kent iedereen: druk 1 voor verkoop, druk 2 voor boekhouding,.... Een op voorhand ingesproken boodschap waarmee de klant digitaal kiest bij welke dienst, taal of afdeling hij terecht wilt komen.

Houd de klant steeds in gedachte

Bij het instellen van je IVR moet je steeds de klant in gedachte hebben. Is het duidelijk, eenvoudig en snel voor hem/haar?

Vuistregels voor een klantvriendelijke IVR-keuzemenu:
  • Verveel klanten niet met overbodige groeten of boodschappen
  • Houd het simpel
  • Vraag niet te veel van mensen
  • Laat het inspreken door een professionele stem
  • Luister eens goed naar je eigen boodschappen
  • Test voortdurend
  • Bied een directe escape naar persoonlijk contact

    Less is more bij een efficiënt keuzemenu

    Gebruik bij voorkeur korte teksten en gooi overbodige woorden weg. Zeg liever "2 voor boekhouding" dan "druk 2 voor ons boekhoud departement".

    Vermijd ook onnodige welkomstboodschappen en begroetingen. Bijvoorbeeld: "Welkom bij Teamtel, druk 1 voor sales, 2 voor support,..."

    Ga ook niet verder dan 2 lagen diep, daarna moet de klant een persoon aan de lijn hebben. Veel klanten haken af als ze eindeloos moeten drukken voor ze eindelijk iemand aan de lijn hebben.

    Hulp nodig? Contacteer Teamtel!

    Worstel je nog met het correct instellen of inspreken van je digitale receptionist? Contacteer ons vrijblijvend voor advies!

    0 Opmerkingen

    Laat een bericht achter