De telefoon als sales tool? Lees hier onze tips! | Teamtel
Startpagina / Teamtel / De telefoon als sales tool
De telefoon als sales tool

De telefoon als sales tool

Koud telefonisch prospecteren heeft de laatste jaren veel aan efficiëntie en populariteit moeten inboeten. Het wordt steeds moeilijk om een afspraak vast te leggen of doorgelaten te worden door de gatekeeper.

Het genereren van leads

Een veel efficiëntere manier om afspraken of klanten te maken is te werken met leads (online/offline). Hierdoor geeft je prospect al aan dat er enige interesse in je product/dienst.

Leads kan je ontvangen via bijvoorbeeld je website. Geef prospects de kans om een gratis demo van je product te downloaden, of geef een gratis E-book weg over jouw expertise.

In ruil krijg je het telefoonnummer van de lead. Dat is het ideale moment om de prospect even op te bellen....

De telefoon als sales tool

Bij het kwalificeren van leads is de telefoon een uiterst geschikt medium. Meer dan via email kan je kort op de bal spelen, feedback ontvangen en inspelen op de vragen en noden van de prospect.

Een goed inside sales team is cruciaal voor de goede opvolging en het converteren van leads naar klanten.

  • Persoonlijk contact met de klant:  Telefonisch kan je een relatie opbouwen met de prospect. Iets wat bijvoorbeeld via email een stuk moeilijk is.
  • Kwalificeren: Aan de hand van de juiste vragen kan je een lead kwalificeren. Zo weet je al snel of er een match gaat zijn. Kan je bieden wat de prospect wil? Heeft hij het budget voor je product? Wanneer wil hij/zij het?
  • Directe feedback: Telefonisch krijg je onmiddellijk feedback en kan je hier ook snel op inspelen. Als er bezwaren zijn kan je die makkelijk beantwoorden waardoor de klant niet met onopgeloste vragen blijft zitten. 

Telefonisch kwalificeren van leads

Een van de belangrijkste taken van een inside sales is het kwalificeren van leads. Nadat mensen zich hebben ingeschreven op een e-book, gratis demo, whitepaper,... kun je ze best even opbellen. Dan is het belangrijk om veel en nuttige vragen te stellen. Vragen die je instaat stellen om de noden van je lead te kennen.

Dit telefoongesprek is cruciaal om te weten of deze persoon in je sales funnel moet of niet. Concreet: is er een match tussen wat je biedt en wat de lead wil?

Een veelgebruikte sales techniek is BANT:

  • Budget: Kan de lead het betalen?
  • Autoriteit: Is de lead tekenbevoegd?
  • Nood: Is er een concrete nood naar je dienst/product?
  • Tijd: Wanneer wil de lead het aanschaffen?

Zorg dat je antwoorden hebt op de BANT vragen. Zo weet je of deze klant een concrete match is of niet. Daarna kan je beslissen in welke sales funnel de lead moet komen.

Bel leads rechtstreeks vanuit je CRM

Idealieter gebruik je een CRM programma (bijvoorbeeld Teamleader) om leads/prospects mee op te volgen. Je kan je hele sales cyclus perfect opvolgen en via de telefonische feedback uiterst nuttige data verzamelen.

Met een VoIP integratie in je CRM kan je met 1 muisklik prospects bellen. Zo maak je alles een stuk eenvoudiger en productiever om te bellen en leads op te volgen vanuit 1 platform.

Teamtel's VoIP telefonie als sales tool

Zoek je naar een goede telefonie oplossing om leads en prospect feilloos op te volgen? Dan kunnen wij je bij Teamtel hier perfect mee verder helpen. Contacteer ons zodat we jouw situatie samen bespreken.

 

 

0 Opmerkingen

Laat een bericht achter